Ordervillkor

 

Köpvillkor


Personuppgifter & GDPR

Presenteriet AB är ansvarig för hur de personuppgifter som du lämnar vid köp behandlas av oss för att administrera ditt köp eventuella returer och reklamationer.
Följande lagras av Presenteriet AB:
Förnamn, efternamn, adress, mobilnummer, email, ip-nummer och orderhistorik. I de fall du handlar mot faktura eller delbetalning lagras även ditt personnummer. 
Presenteriet AB lagrar dessa uppgifter vid köp i 7 år för fullfölja reklamationsrätten och Skattemyndighetens krav på sju års lagring av bokföringen.
Dessa uppgifter lämnas ej ut till tredjepart annat än de som nämns i punkterna nedan:

- Vid köp via Svea Ekonomi faktura, kortbetalning, direktbankbetalning och delbetalning delas uppgifterna med dem.
- Vid payer kortbetalning, delas uppgifterna du uppger med dem. 
- För att kunna skicka beställningar, används Unifaun för Schenker & Postnord delas uppgifterna med dem.

Nyhetsbrev
Om du valt att prenumerera på Nalleriet.se nyhetsbrev delas förnamn, efternamn,  samt email adress med Get a newsletter AB för utskick av nyhetsbrev. Du kan närsomhelst välja att du inte längre vill ha nyhetsbrevet genom att klicka på länken som finns i nyhetsbrevet.

Rätten att bli glömd och ta del av lagrad information
Du har när som helst rätt att raderas ur vårt system.
Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har om dig.

När du lägger din beställning hos Presenteriet AB uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning , godkänner du att Presenteriet AB lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja mina åtaganden gentemot dig. Vid eventuella frågor kring vår personuppgiftshantering, vänligen kontakta kontakt@nalleriet.se


Allmänt

Nalleriet.se drivs av Presenteriet AB (orgnr. 556788-4605).
För att få handla hos Nalleriet.se måste du vara över 18 år. Genom att lägga en beställning samtycker du till att namn och personuppgifter registreras i vår kunddatabas. Vi förmedlar aldrig dina personuppgifter vidare. Alla ordrar loggas med IP-nummer och tidpunkt. 
Vi reserverar oss för slutförsäljning. 

Priser
Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms (f.n. 12% samt 25%) och exklusive fraktkostnad. Vi reserverar sig för eventuella tekniska fel, exempelvis prisuppgifter, som kan uppstå i butiken. 

Rabattkoder
Eventuella rabatter annonseras i vårt nyhetsbrev, Instagram, Facebook och /eller på butikens förstasida. 
Rabatter gäller ej på redan prissänkta produkter om inget annat anges. 

Om våra produkter:
- Säkerhet
Alla mjukisdjur/produkter hos oss är CE-märkta samt testade enligt EU´s direktiv för mjuka leksaker, EN71. Det innebär att de ej innehåller några otillåtna eller giftiga kemikalier, att detaljer som ögon samt nos är dragfasta och att produkterna är flamsäkra i sin naturliga komposition (d.v.s. att produkterna ej behandlats med giftigt flamskyddsmedel). 
En del av våra produkter innehåller lösa detaljer eller mindre delar som gör att det finns en åldergräns för användning av produkten. Denna rekommenderade åldersgräns finns då angiven i produktbeskrivningen. Om ingen åldersgräns anges kan produkten användas från 0år. 

- Material

Vanligen framgår det i produktbeskrivningen vilket material mjukisen innehåller samt om det är återanvänt meterial eller nytt. De flesta av våra mjukisar är tillverkade samt fyllda med polyesterfibrer. Det är det vanligtaste materialet för tillverkning av mjukisdjur idag. Undantaget är våra ekologiska nallar som kan vara tillverkade i ex ekologisk bomull. Observera att en del av de mjukisar som klassas som ekologiskt tillverkade har ett ytterhölje av ekologisk bomull men är stoppade med ex polyesterfyllning. Söker du en helt ekologisk nalle - var noga med att läsa i produktbeskrivningen vilket material mjukisen innehåller. 
Mjukisdjur och nallar som har lång päls kan fälla päls. Viss fällning motverkas genom tvätt (i enlighet med produktens tvättråd) eller en genomborstning där ev. lös päls från tillverkningen försvinner. Pälsen innehåller inget giftigt material och fällandet kan inte orsaka någon skada, men det kan upplevas som obehagligt eller irriterande när det lossnar strån. Mjukisdjur med kort päls fäller inte. 

- Storlek

Storleken på våra produker går att finna i varje produktbeskrivning. Måtten är vanligen i cm om inte annat anges. 
Måtten som anges på våra produkter är de mått som är angivna från tillverkaren/leverantören av produkten.
Olika tillverkare mäter sina produkter på olika sätt. Ex mäts Bukowskis nallar liggande från huvudtopp till fot, Me To You's nallar är mätta i fullängd trots att de är sittande och mjukisdjur från Douglas Toys mäts vanligen från nos till fot alt. svanstipp.
Vill du veta hur just den produkten du är intresserad av är mätt går det bra att kontakta oss. Vi hjälper dig även gärna med att ta fram ytterligare mått på produkterna.  

Vi uppdaterar ständigt produktinformationen på våra produkter men har du någon fundering vars svar ej går att finna på sidan går det bra att kontakt oss på kontakt@nalleriet.se med din förfråga. 

Bra att veta om brodyrer:
Tecken som kan broderas är bokstäver, siffror samt bindestreck. Vi kan tyvärr inte brodera hjärtan eller andra specialtecken. Storleken på texten styrs av mängden tecken. Ju fler tecken du anger desto mindre blir texten. Om du väjer brodyr på en kanins båda öron kan därmed storleken på texten skilja på öronen.
Tänk igenom vilken färg på tråden du väljer, exempelvis syns inte vit text på en vit produkt eller rosa text på en rosa produkt speciellt bra.
Kaniners öron samt snuttfiltar broderas rakt igenom, d.v.s. texten syns även på baksidan.
Leveranstiden för broderade produkter är 3-6 vardagar. Längre leveranstid kan förkomma vid högtider som t.ex. inför jul.
Byte eller öppet köp/ångerrätt gäller inte för broderade produkter.

 

 

Betalningsalternativ
Kortbetalning
Kostnad: 0 kr
Nalleriet.se (Presenteriet AB) använder sig av en SSL-certifierad betallösning med Svea Ekonomi ABs tjänster vilka har en garanterad hög säkerhet och är enkla att använda. Betalning kan ske med Visa, Mastercard och Diners. 

Fakturaköp  
Kostnad: 0 kr
Vi samarbetar med Svea Ekonomi AB för fakturering. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Nalleriet.se överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturan skickas ihop med ordern och betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 50 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

-Delbetalning
Svea Ekonomi AB erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till kontoavtalet. Ett kontoavtal innebär att du får en kredit som du kan använda till inköp hos till Svea anknutna leverantörer. För varje tillfälle du betalar till Svea kan du disponera motsvarande kreditutrymme som du amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det kontoval du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra. Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden - den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea Ekonomi på telefon 08 – 51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp, att tills vidare fakturera dig separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad. Har Du några frågor kan du kontakt Svea Ekonomi på telefon: 08 – 51493113 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10,000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %

- Direktbetalning från bank med Svea Ekonomi AB (Nordea, SEB, Länsförsäkringar, Skandia, DanskeBank)
Betala direkt via din bank genom Svea Ekonomi AB. Du skickas då vidare till din internetbank där du loggar in och överföringen genomförs enkelt och säkert. Du behöver inte ha ett Payson-konto för att göra en direktbetalning via Payson. Payson samarbetar med bankerna Nordea, SEB, Länsförsäkringar, Skandia, DanskeBank.




Frakt och Leverans

- Leveranssätt
Schenker Utlämningsställe: 2-6 vardagar.*
Ordern sänds med Scenker och paketet levereras till det Schenker-ombud som finns närmast leveransadressen. Paketet hämtas ut med hjälp av sms-avisering.

Posten Utlämningsställe: 2-6 vardagar.*
Ordern sänds med Posten och paketet levereras till det postombud som finns närmast leveransadressen. Paketet hämtas ut med hjälp av sms-avisering.

Schenker Hempaket Dagtid: 2-6 vardagar. 
Ordern levereras av Schenker hem till mottagaren på dagtid mellan 08 - 17, mottagaren måste finnas på plats för att kvittera paketet. Innan leverans kontaktas mottagaren av Schenker via sms/telefonsamtal för att boka in lämplig dag och tid för leverans.
Om mottagaren ej finns på plats vid leverans eller ej går att nå via sms/telefon levereras paketet till det schenkerombud som finns närmast leveransadressen och mottagaren brevaviseras om att hen har ett paket att hämta ut. 

Posten Hempaket Dagtid: 2-6 vardagar.
Ordern levereras av Posten hem till mottagaren på dagtid mellan 08 - 17, mottagaren måste finnas på plats för att kvittera paketet. Innan leverans kontaktas mottagaren av Posten via sms/telefonsamtal för att boka in lämplig dag och tid för leverans.
Observera att mottagaren har då möjlighet att välja bort hemleverans och istället få paketet levererat till ett utlämningsställe. Tyvärr kan vi som butik inte påverka hur mottagaren önskar få sitt paket levererat.
Har du lantbrevbärare levereras paketet ihop med din post.

Om mottagaren ej går att nå för beslutande av leveransdag/tid sänds paketet i retur till oss och hanteras då som en vanlig retur. 

Schenker Företagspaket: 2-6 vardagar.
Paketet sänds med Posten Företagspaket. Leverans endast till företagsadress. 

*Leverans till nordligaste Sverige samt Gotland kan ta 1 dag extra.
Observera att leveranstiden kan bli någon dag längre vid hög belastning, ex vid högtider som Jul eller Alla hjärtans dag. 
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av Schenker/Posten.

Obs! Leveranstiden för broderade produkter är  3-6 vardagar

 

 

 - Fraktkostnad
Schenker Utlämningsställe: 59:-sek
Posten Utlämningsställe: 69:-sek
Schenker Hempaket Dagtid: 199:-sek
Posten Hempaket Dagtid: 149:-sek
Schenker Företagspaket: 199:-sek



Reklamation
Om din vara är trasig ber vi dig att fota emballaget samt den trasiga produkten och maila bilderna, ditt namn och ordernummer till kontakt@nalleriet.se så hjälper vi dig. 

Ångerrätt (retur eller byte)
Du har 14 dagars ångerrätt på ditt köp. Ångerrätten ger dig möjlighet till byte eller öppet köp. 
Ångerrätten gäller ej för personligt broderade produkter, hygienartiklar, presentinslagning, personliga hälsningskort, livsmedel eller produkter som innehåller livsmedel så som påskägg eller julkalendrar. 
Returnerade produkter skall vara oanvända och eventuella pappers- eller märkestags som funnits på nallen/mjukisdjuret skall sitta kvar när vi mottar returen. 

Vid öppet köp mailas du en returfraktsedel. När vi har mottagit returen görs en återbetalning av ordersumman exkl. kostnaden för returfrakten (95:- eller 249:- beroende på fraktsätt).
Önskas returfraktsedeln via brev tillkommer en avgift på 29:-sek.
Det går bra att använda ett eget fraktalternativ för returen. Observera att returer måste levereras direkt till oss. Vi kvitterar inte ut returer som levererats till ett ombud. 
Vid byte till annan vara lägger du en ny beställning i butiken och skriver "Byte order nr XXXXXX" i meddelanderutan i kassan. Vi skickar då en returfraktsedel ihop med din nya order. Returfraktsedeln använder du sedan för att skicka din order/produkt i retur. Du debiteras ingen kostnad för retufrakten vid byten. 


Önskar du nyttja ångerrätten sänder du ett mail innehållande ditt namn, ordernummer samt information om ev. produktbyte till kontakt@nalleriet.se 

- Returkostnad
Vid ånger/öppet köp:
95:- sek beroende på paketets storlek (Schenker Utlämningsställe samt Posten Utlämningsställe )
249:-sek (Hempaket)
249:- sek (Företagspaket)

Det går bra att använda ett eget fraktalternativ för returen. Observera att returer måste levereras direkt till oss. Vi kvitterar inte ut returer som levererats till ett ombud. 



Avbeställning
Om du önskar avbeställa en lagd beställning ska detta ske så snart som möjligt genom att du kontaktar oss på kontakt@nalleriet.se .
Har din order redan gått till packning, är broderad eller hunnit skickas från oss går det tyvärr inte att avbryta beställningen. 


Felaktiga adressuppgifter och paket som ej hämtats ut
- Felaktig adress
Vi ersätter ej varor som inte har kunnat levereras av Schenker/Posten pga felaktigt angivna adressuppgifter.
Detsamma gäller då mobilnumret för avisering inte är korrekt och aviseringen därmed ej kunnat sändas ut. Du är själv skyldig att kontrollera att de adressuppgifter du angivit i ordern är korrekta. 

- Adressändring
Är din order ännu inte skickad går det bra att kontakt oss på kontakt@nalleriet.se för adressändring. 
För ordrar som redan är sända från oss kan adressuppgifterna inte ändras. 

- Ej uthämtat paket
Ordrar som ej hämtas ut hos ombudet inom 14 dagar går i retur till oss. När vi mottagit returen görs en återbetalning av ordersumman exkl. kostnaden för returfrakt:
95:-sek  (Schenker Utlämningsställe & Posten Utlämningsställe )

249:-sek (Hempaket samt Företagspaket)
Obs. Ångerrätten gäller ej för personligt broderade produkter, hygienartiklar, presentinslagning, personliga hälsningskort eller livsmedel. 


Övrigt

- Personuppgifter
För att kunna handla hos oss måste man registrera sig som kund. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). Du behöver enbart uppge personnummer i samband med fakturaköp. Uppgifterna lämnas inte ut till tredje part. I enlighet med distansavtalslagen måste du som handlar av oss på Presenteriet AB vara över 18 år. Om någon  handlar i annan persons namn eller använder annan persons personnummer utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk eller annan skada för Presenteriet AB, kommer beställaren att polisanmälas. 

- Cookies
En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker hemsidan. Den ger oss ingen information om dig som användare och den kan inte heller förmedla några virus till dig. Cookies används av Nalleriet.se för att ge oss bl.a. besöksstatistik och hålla koll på vilka varor som läggs i varukorgen. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga av cookies i din webbläsare, detta kan dock resultera i att du inte kan se allt på www.nalleriet.se, heller inte använda vissa funktioner. Läs mer om cookies här: www.pts.se 

 

Har du några funderingar kring våra villkor eller produkter är du välkommen att kontakta oss på kontakt@nalleriet.se. Tveka aldrig att höra av dig!